18 June 2008

Orkid

Tangan ns ni kira menjadi jugalah tanam pokok bunga :sigh:. :) Eh, bukan bunga je. Serai, kunyit, lengkuas dan halia pun menjadi ns tanam kat belakang rumah. :). Pokok orkid ni ns beli semasa ns bujang lagi di pameran MAHA satu ketika dulu di MARDI Serdang. Ns pegi pameran tu dengan tunang ns (sekarang ni dah jadi husband dah :blush: ) Sebenarnya ns beli dua anak pokok orkid. Yang satu lagi tu dah mati masa ns belum kawin. Masa tu ns tinggal di Vista Angkasa, Kerinci. Sayang pulak rasa sebab yang mati tu bunganya lagi cantik. Masa ns kat vista pokok ni tak pernah berbunga lagi. Lepas ns kawin menjadi2 bunga dia. Ns ambik gambar ni kali ke 3 dia berbunga. Rajin pulak dia berbunga :D. Agaknya dia nak dok rumah teres kot, xnak dok rumah tinggi2. Gayat agaknya, maklumlah dulu dok tingkat 6.

Rasa macam nak beli lagi pokok orkid ni. Nak cari bunga yang kaler putih dengan kuning pulak. Tapi hubby ns dah siap pesan cukup2 dah beli pokok bunga. Katanya nanti nak pindah rumah sendiri susah. Hmm..tengoklah keadaan macam mana nanti. Pokok orkid ringan je kan. :D Huh..rumah pun 2010 baru siap. Lambat lagi. Tangan ni dah tak sabar nak tanam pokok bunga.




Kuntum2 bunga baru keluar. Rumah sebelah kanan rumah ns ni kosong lagi. Bila ns nak dapat jiran ni :)


Bunga dah start kembang.


Purple kalerr..:)


Banyak kuntum dah start kembang.

7 comments:

KAKTINY said...

ns.. rajinnyer and bagus tangan ns.. menjadi betul.. kaktiny tangan mmg 'hampes' giler bab menanam ni.. jgn kata bunga hidup.. bunga plastik pun mati (berhabus berdebu)..

+.. kaktiny alah bunga hidup.. sure bleh selsema if bunga yang jenis berdebunga tuh..

p/s : senang hidup hubby.. takyah hadiahkan bunga.. cessss...

shopforshoppers said...

Gdiz...

Minat menanam bunga eh? Akak minat juga tapi tulah bak kata orang tangan
panas so yg ditanam semua tak pernah menjadi, beli pokok kat nursery balik umah sure mati..

Dayu said...

warghhhh!!!tak sangka ns pun suka tanam2 pokok...
i suka tapi takde ruang nak bercucuk tanam, kat apartment tu smua tak menjadi -adakah kena pindah umah teres gak-

GDIZ said...

Kaktiny
- tu pun jenuh nak menjaganya. Baru nak bunga tau.

shopforshoppers
- minat sangat tanam2 bunga nih. Suka bekebun.

dayu
- agaknyalah. kena pindah tu :D

pinky_mell said...

kak ns, nak benih orkid tu boleh x?? nak try tanam. kalau menjadi...heheheh...cantik pulak tgk bunga tu dah kembang...

pinky_mell said...

kak ns, nak benih orkid tu boleh?? nak try tanam ler... ntah jadi ke x...hehehe. mcm cantik jek tgk bunga tu kembang...

GDIZ said...

pinky_mell:

huhu..benih dia ambik tang mana kat pokok tu ek, huhu..akak pun tak tau dik ;P