01 July 2010

Buku : Kaum-Kaum Yang Pupus.

" Maha Suci Engkau (Ya ALLAH)!. Kami Tidak Mempunyai Pengetahuan Selain Apa Yang Engkau Ajarkan Kepada Kami;Sesungguhnya Engkau Jualah Yang Maha Mengetahui, Lagi Maha Bijaksana". (Al-Baqarah:32)




بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

Alhamdulillah..saya baru saja selesai baca buku ni.Inilah kali pertama saya cuba membuat review .Kalau dari 5 bintang tu saya bagi 5 bintang jugalah. Ini lah cerita-cerita dari ustazah /ustaz di zaman kecil saya semasa belajar quran/kafa pada sebelah petang di masjid dekat Kampung dulu selain dari belajar membaca Quran.

Eloklah sekiranya saya dapat memperkenalkan Penerbit buku yang hebat ini iaitu Saba Islamic Media Sdn. Bhd dan Penulisnya iaitu Saudara Adnan Oktar @ nama penanya ialah Harun Yahya yang dilahirkan di Ankara, Turki.

Buku ini menceritakan kepada kita mengenai kisah Kaum-Kaum terdahulu yang mengingkari Seruan Allah yang disampaikan melalui Nabi-Nabi utusan Allah kepada mereka. Banyak ikhtibar yang boleh kita ambil dari kisah-kisah tersebut.

Antara yang disebutkan di dalam buku tersebut ialah bermula dengan pengenalan kepada generasi-generasi yang lepas. Seterusnya diikuti dengan kisah Banjir Besar Nabi Nuh a.s, Kehidupan Nabi Ibrahim a.s, Kaum Lut a.s dan Bandar yang dilingkupkan, Kaum 'Ad dan Uber' (Atlantis Padang Pasir), Kaum Thamud, Firaun yang dilemaskan, Kaum Saba' dan Banjir Arim, Nabi Sulaiman a.s dan Ratu Saba' dan diakhiri dengan kisah Ashabul Kahfi'.

Bacaan saya menjadi lebih menarik dengan gambar-gambar di tempat hasil peninggalan dari kisah-kisah tersebut dan juga hasil kajian arkib dan penemuan-penemuan arkeologi. Sesungguhnya amatlah menarik jika kita menghayati setiap makna ayat yang Allah turunkan di dalam Al-Quran itu. Semoga apa yang kita baca beroleh manfaat darinya. InsyaAllah.

Selamat Membaca :)

4 comments:

. said...

dari dulu teringin nak beli buku ni.tapi takat teringin aje la.tak pernah beli lagi sampai sekarang.huhu.

ns said...

nizam > beli la nizam. tak rugi. cerita yg menarik.

Welma La'anda said...

adnan oktar hebat kan. kagum betul dengan dia.

ns said...

Welma>betul. Selepas sy baca buku ni, sy nak cari lagi buku2 beliau yg lain :)