10 December 2010

Elaika : Syair Imam Syafie

Kupersembahkan (rintihan) kepadaMu Tuhan sekalian makhluk harapanku,

Sekalipun aku seorang yang berdosa wahai yang maha Pemberi dan maha Pemurah,

Bila mana keras hatiku dan terasa sempit perjalananku, Ku jadikan rayuan daripadaku sebagai jalan untuk mengharapkan keampunanMu,

Bila mana Engkau yang memiliki keampunan menghapuskan dosa yang berterusan ini,

KurniaanMu dan keampunanMu adalah merupakan rahmat dan kemuliaan,

Bukankah Engkau yang memberi aku makan serta hidayah kepadaku, Dan janganlah Engkau hapuskan kurniaan anugerah nikmat itu kepadaku,

Semoga orang yang memiliki ihsan mengampunkan kesalahanku,dan menutup dosa-dosaku serta setiap perkara yang telah lalu,

Sekiranya Engkau ampunkan aku, ampunkan dari kederhakaan, kezaliman, penganiyaan yang takkan terhapus di hari berhimpun kesedihan,

Namun jika Engkau membalas siksa terhadapku, aku tidak akan berputus asa,

Sekalipun dosa-dosaku itu akan memasukkan diriku ke dalam neraka,

Dia adalah seorang yang fasih ketika mengingati Rabbnya, dan bila mana dia bersama selain tuhannya di dunia ini, dia membisu

Dia (Rasulullah SAW) berkata: Kekasihku, Engkaulah tempatku meminta dan berharap,

Ku pelihara kasihku yang dicemari nafsu, dan ku jaga janji kasih yang telah tercalar,

Di saat ku jaga,aku rindu, dan di saat ku lelap aku berharap, mengiringi langkahku dengan penuh semangat dan berulang,

Sesungguhnya dosaku adalah besar sejak dulu dan kini, Namun ku tahu keampunanMu yang mendatangi hamba adalah lebih besar dan lebih mulia.

2 comments:

ze said...

salam...

ingat akak lg tak? per kabar skrg...

ns said...

Ze - salam kak. Ingat lagi..xlupa pun..hhe. Sy, alhamdulillah sihat..