12 August 2009

Balik Kampung...sambut puasa

Sambut Puasa.... saya maksudkanya kat sini ialah meraikan kedatangan bulan puasa. dengan orang-orang tertentu..lebih kurang begitulah.

Cuti saya dah diluluskan. Biarpun lagi seminggu. Perasaan saya nak balik kampung untuk sambut puasa - berbuka dan bersahur bersama keluarga kat kampung melonjak-lonjak. Tak sabar rasanya. Adieb masih tak tahu apa-apa. Bila dia dah besar nanti mesti dia yang melebih-lebih melonjak riang. Perjalanan yang jauh dari KL ke Kedah sekarang ni menjadi suasana dalam kereta yang menyeronokan dengan kehadiran adieb. Riuh betul mulut dia..entah apa yang dibebelkan. Yang pasti saya dan suami terhibur.

Dekat ofis ni,bila diorang tahu saya nak balik ke Kedah. Favourite yang diorang suka pesan untuk saya belikan ialah belacan, esp my pn. bos. Sedap katanya. Betul tu..kalau belacan tak sedap..maka tak jadilah kuah laksa dan sambal belacan yang best. Boleh jadi tauke belacan saya lepas ni.

Bila cakap pasal kampung, yang pasti setiap kali hidangan mesti banyak menu. Seperti kebiasaannya mak akan tanya pada saya, menu apa yang nak dimasak. Saya pun mula la senaraikan...bla..bla...daging bakar...perut lembu bakar....hati bakar...jeruk maman..sayur keladi..rebus pucuk & bunga betik buat ulam...kerabu perut....sayur rebung...ermm..sedapnya...tekak ni berselera semua yang kampung2 ja. Selera nak makan macamlah tak boleh dapat semua tu kat KL ni. Boleh sebenarnya...cuma perut ni masih lagi nak hasil masakan air tangan mak.

Biarlah anak saya nanti dah terbiasa dengan suasana/keadaan dan cuaca kat kampung. Rasa panas beratap zink dan rasa sejuk original yang sampai ke tulang bila waktu malam...xperlu aircond dah. Waktu-waktu petang bila 'angin timuq' (bahasa orang utara) tiup lagi la rasa seronok, bunyi enjin mesin padi mengetam pokok2 padi pastu ada budak2 kampung main 'wau'. Eeeee..hati saya betul-betul dah kat kampung ni. Rindu pada pemandangan kebun sayur yang mak & ayah saya usahakan untuk isi waktu lapang. Maklumla anak cucu kebanyakkanya jauh kat kl ni.

Saya harap dimakbulkan doa saya agar mak/bapa saya diberi kesihatan yang sihat dan umur yang panjang..supaya saya dapat menikwati suasasa sama macam dulu biarpun sekarang saya sudah mempunyai anak.



zaman belum ada baby. Posing depan laman rumah kat kg.



3 comments:

Kaktiny said...

bestnya dia nak pi balik kampong sambut posa..

antalya said...

nk kirim ikan pekasam buleh? hehehe

nur said...

akum kak,
cantikla blog...
nak tengok blog saya?
http://www.bisnesonline-nuraznur.blogspot.com