05 August 2011

Selingan


Dalam pada tengah siapkan minit mesyuarat semalam, sempat ns menjengah blog ni sekejap. Kadang-kadang tu bila nak buat minit pun kena tunggu mood juga kan..;p. Tiba-tiba teringat benda makan yang diorder /request tadi..bulan puasa kan..terpikir makanan pulak..

Tengah hari tadi dapat panggilan dari mak. Katanya sepupu ns yang berniaga ikan di Pasar Tani Taman Melwati (Sabtu) dan Pasar Tani Danau Kota (Ahad) ada di rumah. Petang nanti dia akan bertolak bersama-sama lori & hasil-hasil laut dari Kuala Perlis dan Kuala Kedah. Mak tanyakan samaada ada apa-apa nak dikirim. Ns pun sebutkanlah benda -benda yang diidam-idamkan di bulan puasa ni..;) Hehe..bukanya tak boleh dapat di KL ni, cumanya macam rasa lagi sedap kalau datang dari kampung..yang mak kirim.(Mengada betul).




Pucuk Betik.
Ni ulam kegemaran ns. Kalau balik ke kampung, ns akan keliling rumah sambil bawa besen cari/kutip ulam-ulam ;p. Di kampung setiap hidangan mesti ada ulam. Pucuknya sedap direbus, letak garam sikit dan dijadikan ulam. Bunganya pulak boleh direbus @ dimakan mentah saja.



Rebung Rebus.
Ni pun best juga. Dibuat ulam cicah sambal belacan (kalau sebelah utaralah) dan juga boleh buat gulai (kari) campur daging. Nyumm..nyum..hehe.



Pekasam Ikan Puyu (Gambar ni bukan ikan puyu) * ambik dari google

Ni antara pembuka selera bila waktu bersahur bersama telur masin. Digoreng dan dimakan bersama nasi panas-panas...uhhh..sedap ;p.

Sesekali menjamu mata di bulan puasa ;)


No comments: