10 August 2011

Fadhilat Bersedekah.

Fadhilat Bersedekah.

(Buku : Fazilat Bulan Rejab, Sya'ban & Ramadhan)

1. Hadis daripada Abu Hurairah, katanya : Aku mendengar Rasulullah S.A.W bersabda, Jangan kamu tolak yang meminta walaupun dia kafir. Kata seorang sahabat, Ya Rasulullah! bahawa kami bersedekah dengan sesuatu dari harta kami kepada orang kafir? Jawab Nabi : bahawa mereka adalah makhluk Allah. Sebenarnya sedekah itu jatuh pada tangan kudrat Tuhan yang Rahman!.

2. Dari sebuah Hadis mengisahkan : Bahawa seorang membuat jamuan (kenduri), maka Allah menyuruh datang Malaikat empat puluh hari sebelum diadakan jamuan. Malaikat itu merupakan burung putih, dua sayapnya panjang diantara masriq dan maghrib. Dia berhenti di pintu rumah, lalau menyeru ahli rumah itu, lalu dijawab oleh Jibril : Apa maksudmu dengan ahli rumah itu? Maka jawab Malaikat itu : Aku diutus oleh Allah kepada ahli rumah ini untuk menggembirakan mereka bahawa jamuan (kenduri) mereka pada hari tersebut inilah rezeki bersamaku dari Syurga dan bersama burung itu surat termetri pada mulutnya. Bertanya Jibril : Apa Surat itu? Jawabnya : Di dalamnya tertulis mereka ahli rumah itu terlepas daripada neraka.
Lalu diambil oleh Jibril surat itu dan dibukanya, tertulis di dalamya :

" Allahul Wahidul Qahhar melepaskan ahli rumah daripada api neraka'.

Bagaimana, adakah menggembirakan engkau? Jawab Jibril : Ya, menggembirakan aku - gembira Jibril dan bercahaya mukanya kerana umat Muhammad terlepas daripada Neraka. Kata Jibril : Allah utuskan, bahawa aku tulis bagi mereka beberapa kebajikan, aku gugurkan mereka beberapa kejahatan, aku angkatkan mereka beberapa darjat sehingga berhenti jamuan (kenduri) itu. Maka Allah ampunkan dosa-dosa mereka yang hidup dan yang mati dari ahli rumah itu dan yang hadir dalam jamuan (kenduri) itu. (Dari Kitab Raudhul Ulama')

3. Yang lebih afdal bersedekah ialah barang yang disayanginya. Firman Allah ertinya : Tidak kamu peroleh kebajikan sehingga kamu belanjakan (sedekah, hadiah) dari apa yang kamu sayangi. (Al-Quran).

4. Jangan menghinakan berbuat kebajikan (sedekah) walau sedikit sekalipun. Bersedekahlah pada awal-awal hari, kerana bala itu tiada melangkah ia akan sedekah. Apabila datang peminta sedekah kepadamu, janganlah ditolak akanya dengan jahat walau sedikit pun. Berbahasalah dengan manis muka. Jangan mencaci dan menengking kepada peminta sedekah, kerana dosamu menyakiti hatinya lebih besar dosanya daripada pahal sedekahmu itu walaupun sedekahmu itu separuh daripada hartamu. Dan jangan kamu menolah orang yang mula-mula meminta padamu itu, kerana kadang-kadang datang kepadamu itu bukanlah manusia, hanya jin yang hendak melihat betapa kamu lakukan pada barang yang diberi oleh Allah daripada nikmatNYA (rezeki) kepadamu. (Al-Hadis)

5. Sedekah itu menutup tujuh puluh pintu kejahatan (Al-Hadis)

6. Kata Ulama : Sedekah itu 10 kepujian (5 di dunia dan 5 di akhirat).

(5 di dunia : mencucikan hartanya, mencucikan badannya, menolak bala dan penyakit, menggembirakan orang miskin dan menggembirakan orang mukmin adalah semulia-mulia amal dan berkat hartanya dan diluaskan Allah rezekinya)

(5 di akhirat : dinaungkan Allah orang bersedekah di hari qiamat ketika sangat panas.


No comments: