11 March 2011

Di Bawah Lindungan Ka'abah.

Memang tak sia-sia saya ke Kementerian semata-mata hanya nak ke Perpustakaan untuk cari & pinjam buku ni (itu pun setelah berbalas email dengan pustakawan di sana). Dan juga sempat saya mintak dia perbanyakkan lagi (kalau boleh lah) buku-buku dari Indonesia di perpustakaan ;)

Buku ni mengisahkan antara Hamid & Zainab yang meruntun hati saya. (Lagi-lagi sambil diiringi nasyid Ilaika - Haddad Alwi). Sebak rasa di dada . Saya tak pasti saya baca edisi asal atau pun tidak. Setebal 84 muka surat. Mungkin satu hari saja boleh dihabiskan (bagi mereka yang laju membacalah). Untuk diri saya pula, satu hari setengah saya ambil untuk dalami karya dari Buya Hamka ini.

"Allah adalah Maha Adil. Jika sempit dunia ini bagimu berdua, maka alam akhirat adalah lebih luas dan lapang, di sanalah kelak makhluk menerima balasan dari kejujuran dan kesabaranya ; di sanalah penghidupan yang sebenarnya, bukan mimpi dan bukan tonil (sandiwara - merujuk di sini). Selamatlah, moga-moga Allah memberi berkat atas jiwamu dan jiwa Zainab ."

No comments: